Alla inlägg under juli 2008

Av Ingela - 27 juli 2008 22:18

..det har vi nu. Läget här är ganska så hett åde inomhus och utomhus, vi har ingen värmeväxlare så det blir att öppna fönster och dörrar på vid gavel när kvällen kommer så att det kyler ner med lite kallare luft framåt 23 tiden  :-)))...puh vad varm det är.....

Tur man inte är hund, vi spolar av dem med lite vatten så att temperaturen blir något lägre för dem. De tycker det är mysigt och mår bra av det. Vi skall inte klaga men det är fakiskt lite för varmt i alla fall för dem som skall bära päls!!!

Det börjar ju faktiskt att bli lite mörkare snabbare på kvällen nu och det är inte roligt tycker jag. Det påminner mig om mörka långa kvällar när man inte kan göra något vettigt, så ut och njut av sommaren och härliga bad, promenader, strandparties m.m .....

Nu är det dags att ta in hundarna och krypa till kojs..

Ha de´

/Ingela


Av Ingela - 25 juli 2008 09:24

...är värmen här och så kommer algblommningen oxå. Den skulle vi kunna vara förutan, nu gäller största försiktighet i havet, får väl vänta tills det blir svalare och mindre turister vid stranden :-((((


Lady äter urkasst! Hon kan strula annars också, värmen gör sitt till för det är fler som krånglar lite. I mitten på nästa vecka skall vi göra ultraljud så så vet vi bättre. Hoppas att det finns små blåsor som har lite liv i sig............................

Ut i solen och njut...

/Ingela

Av Ingela - 22 juli 2008 10:00

Det har hänt så mycket den senaste tiden så det är bara inte sant. En del har varit bus kul, andra tråkiga saker har inträffat också.

Det har varit RIX-fm festival och marinfestival här i Halmstad den gångna helgen ( som om det inte hade räckt med en)......Vädergudarna var med oss och det var kul att höra och se artisterna som kom hit på så nära håll. De var bra ös i dem och de hade valt just musik :-))))) Nu är jag allätare när det gäller musik och det är Marie också för vi diggade för fullt när musiken kändes i kroppen. Underbart att ha åldern inne för att få gjöra som man tycker.

Alla åldersgrupper fanns på plats i parken från bebisar till ädlre herrar i min fars ålder(nästan). Bilson i öronen för att dämpa de högsta tonerna naturligtvis.Det spratlade till i rejält i våra ben när piloterna entrade scenen och sedan var det bara att skaka loss till de näst följande artister. urskönt...........Vi träffade på Anette och Rickard när vi lämnade musikrytmerna för att spana in skönheterna som låg och guppade stilla i de mjuka vågorna på Nissan. Vilka härligt sköna skepp.......underbart att se. Jag har ingen aning om fartyg utan tittar på dem med "vanliga" ögon som man liksom gör med konst, antingen tycker man om det eller inte. I bakgrunden hördes sköna rytmer från scenen och trängseln var verkligen gemytlig på kajkanten. Det hade verkligen gått man ur huse för att ta tag i den sköna sommarkvällen och bara umgås…..Det tråkiga glömmer vi för en liten stund………

Undrar om smålänningarna kan komma hit nästa år till festivalerna.....jag längtar redan......

Ta väl hand om er.

/Ingela


Av Ingela - 16 juli 2008 19:48

....är jag med bestämdhet men jag lär mig nya saker hela tiden...................

När vi var med våra vänner ute på lite äventyr så "råkade" jag säga till mina kära barn Pontus och Sofie

  -Att de skulle plocka ner körsbär från ett träd som vi har här utanför stugan...........och de gjorde de utan större protester :-))

Det jag inte hade räknat med var att de skulle plocka SÅ MÅNGA LITER........Total stopp blev det på dem när jag sa att de skulle hjälpa till att rensa dem tillika. Plötsligt körde Pontus till sin tjej Marie i Laholm och Sofie skulle på fest med kompisar :-0 Konstigt!!

Kontentan blev att jag och Lasse satt med var sitt utvikt GEM och ploppade ut kärnorna ur bären. Inte hade jag trott att det skulle ta åtskliliga timmar...... men vad gör man ???????????? Det blev mycket lejonsnack...annat snack......

Barnen har gjort som de blivit tillsagda och det har tagit en hel del av deras tid också, med tanke på blåbärsplocket som tagit åtskilliga timmar.....


Körsbärsmarmelad är det bästa som Gud har uppfunnit ( måste vi tycka i alla fall, med den ENORMA MÄNGD VI HAR HÄR HEMMA I KYLEN)

Stort tack till den trevliga mannen på COOP-forum Halmstad som tydligen har syltat och saftat mer än jag har gjort ;-)) Han talade om för mig hur jag skulle göra med bären. Här kommer ett enkelt och BRA RECEPT på  körsbärsmarmelad:


1 kg RENSADE KÖRSBÄR.(Samla all goda och mindre goda grannar och börja "ploppa" körsbär så går det säkert ganska fort.)

1 pkt Syltsocker 1+3 SKALL DET VARA.

Allt röres och kokas i en kastrull mellan 2- 5 minuter. Skumma väl.

Done:-)))

Häll i rena glasburkar och sätt på locket som skall vara kantat med ett rutigt tyg och knypplat snöre. Love it !!!

Ha de'

/Ingela

Av Ingela - 15 juli 2008 18:40

...som vi tog när Bert och Mika från Holland var här på besök. Det var trevligt att lära känna Yvonne och Henk från kenneln Rosaceae också. Vi hade några trevliga dagar tillsammans. Hoppas att de kommer tillbaka till Sverige fler gånger. Deras hundar var också hur trevliga som helst. Aquino har samma blodslinjer som vi har här med Amore (Rosaceae Amaranthus) är också intressant.Hälsar till baka till dem och tackar för korten som de sänt till oss.Här är lite bilder....

Ha de gött:-))))

/Ingela

Av Ingela - 10 juli 2008 19:03

I dag skickade jag ut barnen i skogen för att plocka blåbär. Det blev mindre protester än jag räknat med. Det tog ett bra tag innan jag funderade på om de gått vilse. De hade varit ute i två timmar så antingen hade de tagit en simtur eller hade de börjat att bråka med varandra och sedan gått åt varsitt håll.

Efter ytterligare en timme så kom de incyklande på tomten och blåbär fanns det i hinken. De var så fint plockade så jag behövde bara ta bort några blad som följt med. Jag blev riktigt glad och när allt var rensat och lagt i fryspåsar så blev det 22 dl :-))))))))). Så nu blir det lite go blåbärspaj med vispgrädde. Ja!!

Ha en bra kväll.

/Ingela 

Av Ingela - 9 juli 2008 19:27

  Väderprognos 

Det är ett fruktansvärt väder här nu. I går kväll började det att åska och det slutade inte förrän halv sju i morse, jag har aldrig varit med om ett sånt störtregn tillika :-((( Gissa om man är pigg då...nä, jag är rent ut sagt rädd för åska och det har blivit värre sen åsknedslaget förra året. Jag hoppas att det blir en lugn natt i natt så att man kan få lite sjönhetssömn :-))) Det jag inte begriper är att ungdomarna kan sov som om inget har hänt! Lyllo dom.

  Hemmaprognos 

Lady äter som besatt och det är kanske ett bra tecken, men lite för tidigt att börja vräka i sig mat redan !! Pälsen är helt ottrolig, synd att hon inte skall ställas.......Sen har vi Zimba som behöver högenergifoder!!för den energin han har fått nu, kul.

Vi får hoppas på kanon väder på fredag och lördag när Hallands Kennelklubb arrangerar showen. Lycka till alla som skall ställa där och hoppas att vi får en bra dag.

//Ingela

Av Ingela - 6 juli 2008 09:56

Så är det söndag och vilodag för många….. Den sista veckan har varit häftig. Vi har haft gäster och umgåtts med mycket trevligt folk lite här och där. På utställningarna fick vi spanat in både tjusiga pojkar och flickor. Underbart att vara åskådare, kunna mingla lite med kaffekoppen i handen :-))).

Löpperioderna på tikarna här hemma börjar at ta slut och vi hoppas att hanarna börjar att äta lite bättre snart. Zimba är som en envis valp igen. Han är med de andra hanarna på heltid och verkar till att klara av det bra. Om hans rehabilitering fortsätter så här så kommer vi tillbaka till utställningsringarna som veteran nästa år, det ser vi framemot och han också förståss för Zimba älskar att springa runt i ringarna till skillnad från vissa andra vovvar vi har. Nästa helg är det Tvååker och hoppas att det blir en bra dag, varken för mycket blött uppifrån eller för varmt. Som BUS säger att när det är Tvååker så är det aldrig normalt !!!Det hoppas vi på i år.

Nu väntar andra göromål

Ha en skön söndag.

/Ingela

Ovido - Quiz & Flashcards