Alla inlägg under mars 2008

Av Ingela - 29 mars 2008 19:38


....när man skall göra något så enkelt som en smördeg och det bli KAOS.

Jag var och skulle inhandla lite varor samtidigt som Sofie och Pontus skulle skjutsas till lite "lördagskul". När jag kommer till affärscentrat så fanns Let's Dance Johan och Danny's parner Malin där och dansar!!!!! Urläckert att se dem live.Tyvärr kom jag inte så nära så att jag kunde ta en bild på paret  men efter dem skulle Marie "Idol" Picasso uppträda och då passade jag på att ta en bild.

 

Från början, jag glömde att inhandla smördeg till den planerade inbakade fläskfilén. Så det var ju bara att ta fram rutiga rutan, kokboken alltså, jaha så skulle degen vila och vi med den naturligtvis, skönt. Sen skall det ju vara inbakat så lagom tunn deg är bra. Men så blir inte fallet här. Smördegen blev kavlad mellan bakplåtspapper så att den inte skall fastna, och va tror ni den gör..............försvinner på de två arken som degen har funnits mellan, inget kvar bara att kasta. MEN denna gången hade jag sparat lite deg så det var bara att ta och trycka ut det som var över, med tummen så att det blev ett "undelakan" och ett "överlakan" och så  i med fyllningen. Väntar på att den skall bli klar, god vet jag inte men förhoppningsvis ÄTBAR. Det är såsen som gör rätten sägs det ju. Jag kan inte göra en så enkel sak som smördeg alltså.....


Klockan 20.00 stäng all ström av här förutom TV för sång är mitt liv, det missar jag inte för allt smör i Småland, förlåt Marie och Roger, alla andra oxå som bor där.

Ha de bra

/Ingela 

Av Ingela - 29 mars 2008 09:00


Känner mig som patriot i dag när Mat Tina TOG HEM DOJJAN TILL SKÅNE i " Let's Dance"! Vilket lir av paret, men det vet väl alla så här dax.

På tal om musik så hörde vi starens vårsång i morse när hundarna var ute i hagarna. Underbart !!

Ha en härlig lördag.

/Ingela


Av Ingela - 27 mars 2008 20:41

Det har varit mycket snö här och finns fortfarande en del kvar. På bilden ser ni "gateway to the wild way". När vi befinner oss på denna delen av promenaden så finns det spår av allt möjligt vilt. Vi har sett vildsvinsspår, älgko med kalv, rådjur, räv, harar med flera. Vargen finns faktiskt inte så långt här ifrån !!!Både spännande och lite skrämmande.

Det finns även jakttorn som är bra att klättra upp i när hundarna försvinner. Vi brukar inte se dem men det är en bedårade utikt i alla fall:-)))

Nu är det TV tid som gäller. Hundarna skall in efer "kvällsspaningen". Som vanligt sover de bra efter en dag ute i det vackra vädret.

I morgon är det sista dagen på påsklovet och sedan börjar Pontus och Sofie i skolan igen. "Bilar skall fixas och turisterna skall vägledas".

Ha en skön kväll.

/ Ingela

Av Ingela - 24 mars 2008 11:50



Me' snö det har ramlat ner från himmeln i natt. I går satt jag en stund och tittade på skådespelet i glöden som fanns kvar efter vårt eldande. Underligt vad tankar kan skena i väg bara genom att man stirrar ner på en glöd. Faktiskt väldigt rogivande. Visst snöade det lite då vid 23 tiden men inte trodde jag att det skulle komma nästan två decimeter :-O

Lasse frågade om Pontus och Sofie skulle hjälpa till att elda kanske grilla korv, svaret blev att det måste vara ett för tidigt aprilskämt. MAMMA uppe så sent och ute !!!!! Aldrig. Men så var det.

Nu skall jag ut igen och leka med hundarna.

Ha en bra måndag

/Ingela

Av Ingela - 23 mars 2008 06:30

Nu har jag ätit frukost i lugn och ro, alla sover och det är tyst och skönt. Ute har solen gått upp och det är 12 minusgrader bbrrrr. !!! Tar och smyger ut för att kolla hur mycket glöder det är sedan igår.

Tar dagen som det kommer och i eftermiddag skall vi köra till Laholm och fika med min pappa, får se vilka hundar som skall åka med.

Ha de'

/Ingela

Av Ingela - 22 mars 2008 21:23

....ja visst har jag lite koppling med "Mat Let's Dance Tina "och för all del även den alltid snusande "Let's DanceTony". Tina är från Helsingborg underbar stad där bodde jag i många år, med allt vad man kan begära, Danmark 15 minuters resa, härlig strand, storstadspuls m.m.Tony har om en lite annorlunda motorcyckel än vad jag hade, men i alla fall snabbgående tvåhjuling. Jag vet inte riktigt vem jag skall rösta på nästa helg, får väl fundera på det i veckan...

I dag eldade vi upp en massa ris som blivit när sly och träd blivit fällda. Vi har ca 12000kvadratmeter tomt och på den har de varit en massa gran som är borta nu och även sly och sånt. Det har blivit så bra och efter det att vi eldat bort det mesta tomten blev väldigt stor och luftig, nästan som en park. Kanske lyckades vi skrämma iväg en del häxor oxå med eldandet, vem vet. Det finns både manliga och kvinnliga häxor eller hur? 

Hundarna är inte ett dugg rädda för elden och vi måste säga till dem att flytta på sig så att det inte börjar brinna i deras päls :o))) De relaxar så fort vi pysslar med något där ute, både på got och ont...


Vi har fått vinter här med en massa tråkiga minusgrader mitt i vårblomningen, men hoppas att våren fortsätter när kylan har försvunnit. Våren är så välkommen.....och ljuset med den.

Ha en fortsatt trevlig påsk

/Ingela


Av Ingela - 21 mars 2008 19:10

....det är ju helg alldels för kort tid för att ta fram en massa fint pynt, det är ju upp till var och en men jag gör inte stor affär av denna helg. Kanske skulle gå i kyrkan en gång och uppgradera mig från konfirmationstiden......


I går var vi och åt middag hos Marie och Roger underbara vänner, hur trevligt som helst. En god kalkon serverades med en sådan där hemlagad utsökt sås som bara en inbiten husmor kan åstadkomma WAOWW mega stort. Tack för denna utsökta middag och så underbart sällskap........ kan inte komma på i skrivande stund vad jag skall komma på att bjuda igen med, kanske suchi av något slag hmmmmm får väl tänka på saken en tid.

Vovvarna är inne för klass 2 varning är utfärdat och jag har ingen aning om vilken skillnad det är jämfört med alla stormar vi har haft den senaste tiden ???????????? men mycket mys och kel blir det i soffan och sängarna.

I kväll är det Let's Dance och undrar vilket par får lämna dansscenen i kväll. Hur läckert är det inte att spana in alla duktiga dansare......

HA EN FORTSATT TREVLIG PÅSK......

/Ingela

Av Ingela - 16 mars 2008 18:09

I går var det melodifestival och det är väldigt mycket "tycka" runtomkring det programmet. Jag hade de läckra brödrarna med stort R som vavorit, synd att de inte vann. Superbra scenframrtädande, men de har de flesta i och för sig. För all del Pirelli sjunger bra hon oxå men lite för mycket gammal schlagerstuk över hennes låt för min del. Jag är väldigt intresserad av musik är all ätare inom området.!!Älskar att gå på konserter operetter m.m


OCKSÅ MALMÖ INT. SOM VI ÄR SÅ STOLTA ÖVER RESULATET SOM TIKARNA ÅSTADKOM DÄR!! GRATTIS TILL DEM ALLA.

HA EN BRA KVÄLL

Ingela

Ovido - Quiz & Flashcards