Alla inlägg under mars 2008

Av Ingela - 14 mars 2008 18:57

UCSH VA JAG TYCKER DET ÄR TRÅKIGT ATT VI INTE KAN STÄLLA I MALMÖ ! BARA ATT GILLA LÄGET OCH INSE FAKTUM ! HOPPAS ATT ALLA SOM ÅKER DIT FÅR EN BRA OCH TREVLIG DAG. VI HADE FUNDERINGAR ATT ÅKA NER OCH KIKA MEN MÅSTE TYVÄRR MÅSTE VI STANNA HEMMA, SÅ KAN  DET BLI IBLAND.

IDAG HAR DET REGNAT HELA DAGEN SÅ HUNDARNA HAR VARIT INNE  OCH SLAPPAT(vi med för den delen). JA VI VAR UTE OCH PROMENERADE PÅ FÖRMIDDAGEN TROTS REGNET OCH SÅG SPÅREN AV ÄLGEN OCH KALVEN, PRECIS DÄR "VÅR" PROMENADSTIG ÄR. EN VACKER DAG SER VI ÄLGEN OCH HENNES KALV STÅENDES I SKOGSBRYNET, MAGNIFIKT.SER FRAM EMOT MÖTET, KANSKE BÄST UTAN HUND MEN DE ODDSEN ÄR VÄLDIGT DÅLIGA.

HA EN BRA HELG!

/Ingela 

Av Ingela - 13 mars 2008 18:56

Nu är vi på väg mot sommaren. I förrgår tog jag den första fästingen på Zimba. Förnimmelsen om hur det är om sommaren dök upp i mitt huvud. Jag tycker dessa kryp är alldeles onödiga och kan inte fatta varför de inte har fiender, ja förutom vi människor som plockar bort dem så fort vi får syn på dem.

 I kväll när jag och Sofie var ute och promenerade så hörde vi koltrastens vårläte. Hur underbart är inte det att veta att snart får vi höra fåglarnas vårsånger igen, lärkan har börjat drilla även den. SÅ ÄNTLIGEN GÅR VI MOT LJUSARE TIDER.

Ta väl hand om er./Ingela
Av Ingela - 10 mars 2008 18:58


Så bara underbart...körde och köpte korv när jag ändå var på riksvägarna i dag.

Eldstaden från i lördags hade inte slocknat så det var "bara" att säga till Lasse att blåsa eld igen och hålla det vid liv( som värsta grottfolket). hundarna trivs  när vi sitter vid brasan och finner lugn och ro. På något sätt vet de att det säkerrt trillar ner några smulor av fullkornsbrödet och framförallt den kryddade korven. Här duger inte Denniskorv utan det skall vara bättre kvalité på köttet. Jag får väl hålla med om det faktiskt. Där sitter i runt elden och dricker en god öl till den grillade korven och hör vårfåglarnas avlägsna sång långt bort kanske några tranor kommer förbi oxå. Äntligen kommer ljuset och vårvärmen. 10 plusgrader får väl duga så här dags på året när klockan är slagen 17.00

Efter en stund när tiggeriet är avlklarat så går hundarna och lägger sig. Allt är hur lungt och fridfullt och jag och Lasse kan sitta och njuta vid elden och finna ro med hundarna liggandes runtomkring oss.....ingenting går upp mot detta

På bilden nedanför ser ni vår härliga Trumfa....

/Ingela

Av Ingela - 9 mars 2008 20:45

Idag gick mina tankar till Mexico. Tänk denna underbart kryddade maten som de har där, som får svetten att pärlas i pannan samtidigt som det känns som en brand på tungan när smaklökarna får tar emot kryddblandningen som toppats av en enormt stark liten chilliblandning. Flingsaltet på köttet smakar som saltstänket som komit in i munnen från simturen från Atlanten.

Ögonen som stint tittar kattliknande på mig kommer från kakoabönan i bältet kring ekvatorn, förpackningen stod bredvid majsvällingen som gått ut för längesedan, säkert med en massa småkryp som lever gott på gamalt mjöl. Tankarna på tantena (i min ålder) från TV som är superduktiga på allt vad småkryp och bakterier i alla former, svepte förbi i dag igen.  Städningen av hemmet hade satt igång igen efter ett litet välbehövligt uppehåll.

Sen var det dags att få lite ågren när alla recept på läckra bullar och alla bakverk i fantastiska kreationer i mängder låg där på hyllan och nästan hånlog mot mig. Sånt har jag samlat på i min enfald att kanske en dag brottas med en bakdeg igen !!

Storstädningen som detta handlar om fortsatte i dag. Nu stod kryddtjohejsan och kastrull-stekmojängerna på tur. DET ÄR NOG DET ENDA SKÅPET SOM RENSAT SIG SJÄLV. MEN DET HAR INTE VARIT SMÄRTFRITT. Tre kastruller och två stekjärn har totalförsörts av för hög värme.

Jag har vid ett flertal gånger gått ifrån spisen för att hitta på något roligare efter det att jag har påbörjat något där, typ lagt på smör eller bara satt på kasrullen på en varm platta. Som tur är har vi brandlarm som har börjat att tjuta som attan när det börjat brinna. En gång när jag skulle poppa popcorn lämnade jag spisen med olja på stekjärnet. Jag kommer inte ihåg vad det var som var så viktigt men i alla fall det blev en total städning av en städfirma som precis innan jul såg till att allt sot försvann från böckerna i bokhyllan, gardinerna i hela huset tvättades, skåp skurades och mattor blev så rena som de inte varit sedan de inhandlades. Tur att vi inte blev skadade i alla fall.

Så får vi se vad som händer nästa vecka.

/Ingela

Av Ingela - 8 mars 2008 19:35

Idag skulle vi varit i Birmingham på CRUFTS, men vi hade tyvärr inte tillfälle att åka dit, så kan det vara ibland. Minnena från förra gången dyker upp som ett kärt minne. Vi var helt överväldigade av att få träffa Ellie igen, som hade funnit sig tillrätta i sin "nya" familj. Tiden där var väldigt intensiv med Crufts utställningen och med allt det innebär...... ni som har varit där förstår vad jag menar. Ta bussen från parkeringen till entrén, bara det innebär förståelsen hur enorm denna utställning är och vilket jippo!!!men i alla fall, det året fick vi en sightseeing av London trots att regnet hällde ner. Det var hur mysigt som helst och se London igen (jag har varit där i min ungdom). Fish & chips restaurangen som vi besökte med ett gäng trevligt inhemska Londonbor blev minne som bara finns bevarade i våra hjärtan. Puben som vi besökte sent på kvällen var en omgjord kyrka som bliviet en helmysigt inredd Pub i klassisk Engelsk stil. Hur läckert som helst. Utsikten från gatan vi bodde var formidable, man såg bara stad så långt ögat nådde och förstod att London är väldigt stort......Nästa år kanske vi har tillfälle att åka dit och träffa härliga London kompisar och naturligtvis Elli igen..Ha en bra helg/Ingela

Av Ingela - 7 mars 2008 19:45

 

.....man sitter en sommar morgon och äter frukost när daggen fortfarande gör de bara fötterna blöta. Tårna är fina med den nya nagellacken som ströks på dagen innan för att färgen var ytterst noggrann vald till de nyss inköpta sandalerna. förväntningarna inför den stora DAGEN är nästan övermäktig. Tänk att så många av vännerna kunde komma trots att det är semestertider och karneval i stan'.

En ypperligt vacker sirlig vit ros som säkert är genmanipulerad, för det känns nästan som om den inte skulle kunna växa sig så stor annars. Den passade i den vackert himmelsblåa smala vasen, som hade en vacker fot i vitt glas, kommer säkert från det småländska glasriket där idéer hur ett fint blåst glas skall se ut.

Cikoriorna var som en välkomnande famn med härligt blå blommor som växer kors och tvärs på en enormt hög stam som stolt sträcker sig  mot himmeln där färgerna smälter ihop med varandra. Första mötet med denna väldigt nyttiga växt fick jag när semestern lades på härligt karga Öland, jag tror det var för sju år sedan. Vasen som cikorian passar bra i har en brilliant slipning utan några som helst krusiduller. Bara blommorna får en central plats i ögonen...

De 20 mörk mörk röda, ja de är så mörka så att man kan uppfatta dem som svartmelerade, placeras med noggrannhet i en vacker kristallvas. Den  tar nästan andan ur en när man ser det inslipade motivet av två svanar i en sjö där vågorna knappast syns för det blåser bara en lätt bris, tankarna skenar iväg, där minnen hittat sin plats i hjärtat, förevigt bevarat.

Idag blev metaforerna hur många som helst i mitt huvud, när det årliga rycket infann sig. Jag insåg snabbt att jag skulle kunna stå i en affär och sälja blommor i vackra vaser. Jag har hur många onödiga vaser som helst, till alla konstellationer, ärvda, fådda, inköpta. Jag behöver verkligen inte ägna flera års studier på Munkagårdsgymnasiet för att uppnå kriterier till florist.. fast blommorna fattas i trädgården men kreationerna och idéerna finns där uppe i hjärnkontoret.... ALLA DESSA VASER; VAD I HELA FRIDENS NAMN SKALL JAG HA DESSA DAMMSAMLARE I SKÅPET FÖR??? HÄR SKULLE MINSANN STÄDAS, OCH DET ENLIGT TANTERNA PÅ TV, så de så.

Hissar att vädret var så pass att hundarna kunde vara ute medan skurtrasor med medel som skulle kunna döda en större varelse från yttre rymden åkte fram. Hinkar och trasor rengjordes för att ytterligare en omgång klara av att swischa bort den ingrodda skiten som väntat länge på att bli borttagen !! Jag kom på att vi var stora kandidater till RIX Fm:s tävling om det skitigaste hemmet och TV:s "Rent Hus" MEN INTE NU LÄNGRE. Hela familjen fick naturligtvis känna av detta och på stränga order från mig, ha var sitt "städområde". Det låter hur knäppt som helst, men så är det till ungdomarnas förtret. De rycker bara på axlarna och gillar läget en gång till, för förmodligen lägger sig stormen ännu en gång, tror dem. Det de inte vet är att denna gången är det allvar............................................
......................det är stort, mega.

I morgon en annan dag.....

/Ingela

Av Ingela - 5 mars 2008 06:03


........det var att promenera i solskenet med hundarna. Vi gick en lång promenad och fick med oss Sofie som hade lovdag. Både hundarna och Sofie tyckte det var roligt, hundarna för att hon lattjar så mycket, springer och gömmer sig och sånt' kul ni vet. Frodo badade som vanligt i sjön, de andra sa vi till att de inte fick gå ner för fyra blötar hundar är tre för mycket , för oss i går i alla fall, i går,just nu.....

Bakgrundsbilden och bilden på "sittstyrkan"( Mercan brukar leda den) tog jag med mobilen så det blev inte 100 men något så när.

Nu börjar det ljusna och det ser lovande ut, det blir nog att traska runt i dag igen och njuta...

Ha en bra dag!

/Ingela

Av Ingela - 2 mars 2008 11:54


På tv:n är det otroliga människor som lägger ner många timmar i skidspåren Wasaloppet, det närmsta jag kommer är Wasa knäckebröd som jag knaprar i mig.. För oss sydbor ser det mysigt ut med snön men uj va jobbigt att staka sig fram så mååååånga mil. De är ur duktiga.


Här hemma har Ferri börjat att löpa så hanarna får bara träffa vissa utvalda tikar en tid framöver och det tycker de inte är riktigt rättvist men vi kan ju inte tala om för dem att det är tämligen snart övergånget, sen blir det som vanligt igen.

Nu skall jag gå och se målgången för elitåkarna, hoppas att Sverige vinner men det ser ut att bli Norskt :-(

Ha en skön söndag

/Ingela

Ovido - Quiz & Flashcards